Skopskalulu - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Doraleine Schaap - WaarBenJij.nu Skopskalulu - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Doraleine Schaap - WaarBenJij.nu

Skopskalulu

Door: Doraleine

Blijf op de hoogte en volg Doraleine

18 Februari 2015 | Zuid-Afrika, Genadendal

En nu ik tijd heb dan toch ook maar gelijk de volgende blog.
De eerste dagen stage zijn een feit! Maandag ochtend werden we om 07.30 uur al op de L.R. Schmidt basisschool verwacht voor het team overleg, waarna om 08.00 uur de school zou beginnen. Het is deze eerste paar dagen vooral veel zoeken hoe de school en het lesrooster in elkaar zitten en wat wij kunnen gaan doen. De eerste ochtend zijn we opgesplitst en zijn de 2 PABO studenten samen de klassen door gegaan om te observeren en ben ik samen met 2 studenten cultureel maatschappelijke vorming (CMV) ook de klassen door gegaan. Ondanks dat wij geen PABO studenten zijn en dus niet veel verstand hebben van het Nederlandse onderwijssysteem viel het ons wel gelijk op dat het er hier in Zuid-Afrika heel anders aan toe gaat dan in Nederland. Zo staan de docenten hier vaak schreeuwend voor de klas, worden de kinderen als ze niet luisteren hardhandig aangepakt (en soms zelfs geslagen) en lopen ze onder de les veel meer door de klas dan in Nederland.

Ook de sportles gaat er hier heel anders aan toe dan in Nederland. Het sporten gebeurt buiten op een open veld dat bij de school ligt. De kinderen hebben vaak niet genoeg geld om aparte sportkleding aan te schaffen dus sporten in gewone kleren (of schooltenue) en op hun schoolschoenen, sokken of zelfs blote voeten en ook de docent staat met zijn gewone kleren en blouse aan les te geven. Ze begonnen in een cirkel met wat stretch oefeningen en wat oefeningen voor de motoriek. Gevolgd door wat kracht oefeningen als opdrukken, buikspieren en een estafette met kikkersprongen wat goed is voor de beenspieren. En tot slot een typisch Afrikaans spel skopskalulu. Dit is een soort variant van het Nederlandse trefbal gemixt met het Nederlandse slagbal. Iedereen was hier heel fanatiek in en iedereen die je hier verder spreekt kent dit spel en heeft dit vroeger als kind ook ooit wel eens gespeeld.

Naast de sporturen op school is het ook de bedoeling dat ik samen met de CMV studenten ook het 'after school programma' ga draaien. Hier bestaat ook vooral nog veel onduidelijkheid over, aangezien dit helemaal nieuw is hier op school. De bedoeling is dat de kinderen tijdens het 'after school programma' eerst een uur worden geholpen met huiswerkbegeleiding en daarna een uur kunnen kiezen uit drama, sport, dans, muziek en kunst.
Vandaag zijn de coördinatoren en overige docenten ingedeeld en hebben wij ons als studenten ook verdeeld over de verschillende disciplines. Ik ben, waarschijnlijk geheel tegen jullie verwachting in, bij de sport tak ingedeeld. ;) Het is de bedoeling om volgende week maandag met alle coördinatoren en studenten bij elkaar te gaan zitten en gedurende die week per discipline een maandprogramma op te zetten, zodat we de week erna kunnen gaan starten.

Zoals wel blijkt zal het deze eerste weken vooral heel veel zoeken blijven naar wat ik precies moet en kan gaan doen, maar duidelijk is wel dat ze ons hard kunnen gebruiken op deze school.

Vanavond heb ik mijn aller eerste Zuid-Afrikaanse Braai. Dus ik ga me nu snel opfrissen, omkleden en klaarmaken om zo weg te kunnen. De overige verhalen over het leven hier zullen dus toch nog even op zich moeten laten wachten en komen de volgende keer weer....

Groetjes, Doraleine