Wijntoer, Tafelberg, Stormers, Surfen en logeren - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Doraleine Schaap - WaarBenJij.nu Wijntoer, Tafelberg, Stormers, Surfen en logeren - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Doraleine Schaap - WaarBenJij.nu

Wijntoer, Tafelberg, Stormers, Surfen en logeren

Door: Doraleine

Blijf op de hoogte en volg Doraleine

18 Juni 2015 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

Zo de afgelopen weken heb ik weer een aantal super leuke dingen beleefd. Hoog tijd voor een nieuwe blog dus.

Inmiddels al weer 4 weken geleden ben ik een weekend naar Stellenbosch geweest. Stellenbosch is een hele leuke en gezellige (studenten)stad. Op vrijdag hebben we de stad een beetje verkent hebben we heerlijk geluncht, zijn we lekker wezen shoppen , ’s avonds weer heerlijk uit eten geweest en op tijd ons bedje in gedoken om fit te zijn voor de volgende dag. Op zaterdag hadden we namelijk een wijn tour gepland staan. We vertrokken ’s ochtends om 10.30 uur richting de eerste wijnboerderij, waar we vervolgens om 11.00 uur al met ons eerste wijntje van de dag in onze handen stonden. In totaal zijn we bij 4 wijnboerderijen geweest, waar we gemiddeld 5 tot 7 wijntjes per boerderij kregen. Na de 2e boerderij kregen we in Franschhoek een heerlijke lunch, waarna we er weer even tegenaan konden. Bij boerderij nummer 3 was er naast een wijn proeverij ook een kaasproeverij met diverse soorten heerlijke kaas. Na heerlijk genoten te hebben van diverse wijntjes en heerlijke kaasjes gingen we weer door naar de 4e en laatste boerderij, waarna de tour er al weer op zat. Na een kort dutje zijn we weer ergens wat gaan eten, waarna we nog lekker ergens zijn gaan borrelen. Op zondagmorgen hebben we heerlijk uitgeslapen, lekker ontbeten en zijn vervolgens weer in de auto gestapt op weg naar Genadendal.

Het weekend erna (3 weken geleden al weer) ben ik weer naar Kaapstad geweest. We hadden een druk programma staan voor dat weekend. Op vrijdag zijn we al vroeg uit Genadendal vertrokken en zijn we gelijk door gereden naar de Tafelberg. Bepakt met genoeg water zijn we begonnen aan de gemiddeld 2 uur durende klim naar de top. Uiteindelijk hebben we er door de hitte 2 uur en 15 minuten over gedaan. Het was heel warm, waardoor we geregeld een pauze nodig hadden om wat te drinken en even op adem te komen. En natuurlijk hebben we onderweg heerlijk genoten van de onwijs mooie uitzichten die je steeds ziet! Eenmaal boven wordt je beloond met een super mooi uitzicht over Kaapstad en de oceaan. We hebben onszelf eerst getrakteerd op een heerlijk koud biertje en wat lekkers, om daarna aan een grote foto shoot te beginnen. Ik had gehoopt te kunnen abseilen van de Tafelberg, maar vanwege de harde wind boven op de berg was dit helaas die dag niet mogelijk. Vanaf de top hebben we de kabelbaan genomen. Dat was een heel verschil met de heenweg. Zo waren we ruim 2 uur bezig geweest om naar boven te klimmen en zo sta je met 5 minuten weer beneden. Eenmaal weer beneden zijn we met de auto naar het hostel gereden, hebben we ons lekker gedoucht, omgekleed en boodschapjes gedaan om vervolgens met de auto naar een andere berg, de signalhill, te rijden om daar lekker bij zonsondergang te dineren. Helaas was de zon al zo goed als onder toen we er kwamen en was het wel heel fris door de wind. Zodoende zijn we halverwege het eten weer naar het hostel gereden waar we vervolgens lekker de rest hebben opgegeten.
Op zaterdag hebben we overdag lekker rustig aan gedaan en zijn we naar Long Market geweest waar een leuke Afrikaanse markt is waar je volop leuke souvenirs kan kopen. ’s Avonds zijn we naar een rugbywedstrijd van de Zuid-Afrikaanse stormers tegen de Australische rebels geweest. Van de kok uit het hostel hadden we al gehoord dat we op tijd naar de wedstrijd toe moesten gaan en dan van te voren vast wat moesten gaan drinken in het ‘springbokcafe’. Dit bleek een heel gezellig cafe te zijn op het terrein van het stadion. Tijdens ons eerste biertje raakten we hier in gesprek met een Zuid-Afrikaans stel. Vlak voor zij naar de wedstrijd vertrokken nodigden zij ons uit om een keer bij hun thuis te komen braaien en slapen. Na onze gegevens uit te hebben gewisseld en onze drankjes opgedronken te hebben zijn ook wij vertrokken naar het stadion. De sfeer in het stadion tijden de wedstrijd was heel leuk! En gelukkig had ik op voorhand van een van de studenten die zelf ook rugby speelt al wat uitleg gehad over de spelregels, waardoor ik de wedstrijd ook nog enigszins kon volgen ook. Na afloop van de wedstrijd, die gelukkig gewonnen werd door de stormers, zijn we weer naar het ‘springbokcafe’ gegaan waar we de winst nog even goed gevierd hebben. Aangezien de wedstrijd vrij op tijd klaar was begonnen we ook al vroeg met feesten, waardoor het ook niet heel laat is geworden voor we weer naar het hostel vertrokken.
Dit was maar goed ook, aangezien we op zondag al weer op tijd op moesten en wederom een drukke en sportieve dag voor de boeg hadden. We zijn namelijk zondags wezen surfen in Muizenberg. Muizenberg is een goede surfspot wat gelijk bij aankomst al bleek. De zee lag vol met wel honderden surfers! Ook de omgeving was super mooi! Net of je in een film zat. Een hele mooie zee, vol surfers en met volop bergen er omheen. Een prachtig plaatje! We waren vrij op tijd in Muizenberg aangekomen waardoor we heerlijk een halfuurtje op het strand naar de surfers hebben zitten kijken, om ons vervolgens zelf in onze wetsuits te hijsen en met gewapend met surfplank en al het strand op te gaan. We zouden twee uur gaan surfen, waarvan we het eerste uur les zouden krijgen en het tweede uur zelf onze gang mochten gaan. De uitleg op het strand begon met de waarschuwing: ‘Als je het haaienalarm hoort, wat niet te missen is, dan moet je gelijk het water uit komen…..’. Redelijk spannend dus. Na op het strand geoefend te hebben met het opstaan op de plank gingen we het water in. Ik speelde een beetje vals aangezien ik in Nederland ook al een paar keer gesurft heb. Zodoende stond ik ook gelijk mijn 2e golf al op mijn plank. Na een aantal golven gepakt te hebben heb ik met iemand anders van board gewisseld, waardoor ik een iets kleiner en dus ook moeilijker board kreeg. Het ging best lekker, dus kreeg ik van onze instructrice ook tips hoe ik kon draaien op de golf. Dit was nog wel lastig, maar lukte uiteindelijk ook wel een beetje. Ook kreeg ik te horen dat als ik dit board nog steeds te makkelijk vond ik naar de shop mocht lopen om nog een maatje kleiner te halen. Dit heb ik uiteindelijk ook gedaan. Ik merkte gelijk dat het board kleiner was, want het werd gelijk wel een stukje moeilijker om te gaan staan, maar op het moment dat dit toch lukte was ik best trots op mezelf. Toen de les afgelopen was ben ik zelf een stukje dieper gegaan. Hier waren de golven wat hoger en kon je ook langer staan.
Uitgeput maar voldaan ben ik twee uur later weer het water uitgekomen, om me lekker te douchen, om te kleden en weer naar huis te vertrekken.

Eenmaal thuis hebben we gelijk de mensen die we voor de rugbywedstrijd hebben leren kennen gemaild om een afspraak te maken voor die donderdag. Dit was bij hun ook goed, waardoor we donderdags direct na schooltijd weer met zijn 4en in de auto zijn gestapt en naar durbanville zijn gereden. We werden heel vriendelijk ontvangen met een lekker wijntje en zelfgemaakt brood met een heerlijk kaasplankje. Na dit heerlijke voorafje werd, onder het luid meebrullen van het nummer ‘ het is een nacht’ van Guus Meeuwis, het hoofdgerecht klaargemaakt. We kregen heerlijke biefstuk van de braai, geserveerd met aardappelpuree, gegrilde groenten en een heerlijke zelfgemaakte champignonsaus! En tot slot werd de maaltijd afgesloten met een heerlijk chocoladetoetje. Na deze heerlijke maaltijd hebben we nog even zitten praten en zijn we vervolgens allemaal een bed ingedoken. Het leek bijna op een hotel, want ze hadden op elk bed voor iedereen een handdoek met een chocolaatje klaargelegd. Super lief!
De volgende ochtend toen we wakker werden waren de mensen bij wie we te gast waren al vertrokken naar hun werk, maar we hadden te horen gekregen waar we ontbijt konden vinden en de schoonmaakster was wel aanwezig, dus we konden al onze vragen bij haar kwijt. Na een lekker ontbijtje van yoghurt met vers fruit zijn we naar Kaapstad vertrokken waar ik samen met Roos een hop on, hop off tour door Kaapstad en omgeving heb gedaan. Tijdens deze tour zijn we eerst uitgestapt bij de botanische tuin Kirstenbosch. Hier hebben we een uurtje rondgelopen, waarna we weer op de bus zijn gestapt en door zijn gereden naar de township Imizamo Yethu. Hier hebben we samen met een gids door de township heen gereden. Het is shockend om te zien hoe arm de mensen daar zijn en onder welke omstandigheden ze daar wonen. Als je dat ziet wordt je er weer even bij bepaald hoe goed wij het eigenlijk wel niet hebben. Na afloop van de tour door de township zijn we nog even wezen kijken bij een fabriekje/winkel waar enkele mensen uit de township werken en allerlei dingen maken van oude theezakjes. Heel leuk en knap om te zien wat ze daar allemaal wel niet mee kunnen maken!

Vanaf de township reden we met de bus langs houtbaai en een hele mooie route langs de kust. We zijn verder niet meer uitgestapt, maar we hebben genoten van het mooie uitzicht en zijn weer terug gegaan naar het startpunt van de tour. Hier hebben we de andere meiden weer opgezocht en zijn we weer terug gereden naar Genadendal. De rest van het weekend ben ik in Genadendal gebleven en ben ik voor school bezig geweest, aangezien het einde van mijn stageperiode er al aan zat te komen, wat ook inhield dat er vast aan de laatste verslagen begonnen moest worden.

Inmiddels ben ik al weer een paar weekenden verder en zit ik echt middenin de afronding van alle verslagen en presentaties en staat het definitieve afscheid van de basisschool al op de planning, maar hier zal ik binnenkort allemaal weer meer over gaan vertellen.

• 18 Juni 2015 - 14:34

Danny:

Super leuke blogg weer schatje. ....
    Geniet nog even lekker daar
    Xxxx mij

• 18 Juni 2015 - 16:55

Papa:

Super gaaf om te lezen, en mooie foto's.

Nog een super tijd daar, en tot binnenkort weer.

Groetjes papa

• 23 Juni 2015 - 19:00

Jan:

Prachtige foto's weer en wat een belevenissen en indrukken heb jij!

Sterkte met afscheid nemen en tot gauw in ons landje