Pinguïns, Kaap die Goeie Hoop en Cape Point - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Doraleine Schaap - WaarBenJij.nu Pinguïns, Kaap die Goeie Hoop en Cape Point - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Doraleine Schaap - WaarBenJij.nu

Pinguïns, Kaap die Goeie Hoop en Cape Point

Door: Doraleine

Blijf op de hoogte en volg Doraleine

23 Februari 2015 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Zo mijn eerste weekenduitstapje is een feit. Vrijdag waren we al lekker vrij van school, dus zijn we er al heerlijk op uit getrokken. We zijn naar Hermanus, een plaats aan het strand, ongeveer een uur rijden van Genadendal geweest. De voorspellingen voor het weer waren heel mooi, dus iedereen had zijn bikini aan en handdoek mee, maar eenmaal daar aangekomen viel het weer toch een beetje tegen. Zodoende werd het niet luieren aan het strand, maar zijn we het dorp in geweest, de omgeving bekeken en zijn we toen het weer toch nog wat lekkerder werd uiteindelijk beland op een grasveldje vlak bij de zee.

Op zaterdag hebben we met de hele groep een tour gemaakt met 2 grote nomad trucks, waarbij we langs Zuid-Afrikaanse pinguïns, het light house op Cape Point en langs Kaap die Goeie Hoop zijn gekomen.
Als eerst waren de pinguïns aan de beurt. Toen mij in Nederland gevraagd werd of ik ook naar de pinguïns toe zou gaan moest ik in eerste instantie heel hard lachen. Ik dacht altijd dat pinguïns alleen op koude plekken als bijvoorbeeld de zuidpool voorkwamen, en zeker niet in Zuid-Afrika. Het was dus best een beetje raar om met ruim 20 graden in een korte broek naar wilde pinguïns te kijken. Er waren houten steigers boven het strand gemaakt waar toeristen naar de pinguïns konden kijken, zonder hun rust te verstoren. De meeste pinguïns lagen heerlijk te luieren in de zon.

Na de pinguïns gingen we door richting Cape Point. Op voorhand kondigde onze gids al aan dat we als we geluk hadden in het natuurgebied rondom Cape Point en Kaap die Goeie Hoop verschillende soorten dieren zouden kunnen zien, zoals apen, antilopen en heel misschien zelfs zebra's. Voor de lunch stopten we bij een baai, waar door de chauffeurs een lunch gemaakt zou worden, bestaande uit boerewors, salades en brood. Onder het klaarmaken van de lunch kwamen er opeens allemaal apen (baboons) te voorschijn uit de bosjes. Een van de apen was zo brutaal om een hele zak brood van tafel af te grissen en nam deze mee de bosjes in. De toerleiding ging achter de apen aan en bleef ze vervolgens op afstand houden door ze met stenen te bekogelen. Toch bleef het te gevaarlijk om buiten te lunchen met zijn allen. Zodoende moesten we allemaal buiten een bord eten opscheppen en daarna gelijk de truck in en daar gaan eten, terwijl de begeleiders en de ranger de apen op afstand probeerden te houden.

Toen alle buiken gevuld waren gingen we door naar Cape Point. Hier staat het most powerful light house van de Zuid-Afrikaanse kust. Het light house ligt hoog op een klif, wat voor een super mooi uitzicht zorgt; de zee beneden en omringt door water en bergen. Een paar honderd meter uit de kust is vanaf dit punt ook de plaats te zien waar de 'Vliegende Hollander' in 1605 is gezonken.

Nadat iedereen weer beneden was en alle foto's genomen waren gingen we door naar Kaap die Goeie Hoop. Hier moesten eerst alle Japanse toeristen weggejaagd te worden voor ook wij met onze groep op de foto konden met het 'Kaap die Goeie Hoop bord', om vervolgens ook hier weer even te genieten van een geweldig uitzicht.

Vanaf Kaap die Goeie Hoop zijn we rechtstreeks terug gereden naar Kaapstad. Helaas bleef het deze dag alleen bij baboons en pinguïns kijken en hebben we de antilopen en zebra's niet gezien.

In Kaapstad aangekomen zijn we eerst naar de hostels gereden waar we die nacht zouden overnachten, om vervolgens heerlijk uit eten te gaan en daarna te gaan stappen met de hele groep.

Zondag moesten we om 10.00 uur het hostel uit zijn, waarna de groep zich opsplitste en wij naar Cliffton Beach zijn gereden, om heerlijk te kunnen bijkomen op het strand. Het was heel warm op het strand en de zee was ijs koud, wat dus voor een goede, en soms ook zeer welkome, afkoeling zorgde.

Tot slot heb ik het weekend afgesloten met een kerkbezoek hier in Genadendal. Het was een heel ander soort dienst dan ik gewent ben. Ze volgen hier (in elk geval voor de avonddiensten) een liturgie, waarin precies aangegeven staat wat er wanneer en door wie gebeurd die dienst. Ook was er niet echt een preek, maar las de dominee alleen zijn regels voor. Dit maakte dat de dienst al met al maar zo'n 25 tot 30 minuten duurde en ik dus al weer naar huis kon.

Al met al was het een super leuk, maar vermoeiend weekend.

Groetjes, Doraleine

• 24 Februari 2015 - 18:02

Ivonne Poll:

Hee Door,

leuk om weer van je te lezen, hoe je het allemaal beleeft daar en wat je zoal doet..
    Lachen zeg met die aap die brood weggrist, zou in een deuk gelegen hebben!
    Erg leuk om te lezen ook vd pinquins, zo dacht ik dus ook, koude gebieden alleen.
    Hoop dat het contact met je kamergenoten al wat beter gaat!
    Veel plezier en we denken aan je en ook aan Danny en je familie!

Lieve groetjes van Rob en Ivonne

• 01 Maart 2015 - 12:48

Jan V:

Leuk Doraleine om je verhaal te lezen. Geniet van de tijd daar en alle indrukken die je op kan doen. God is bij je en vertrouw op Hem,

Groet, Jan V