Vakantie: Kruger, Mozambique en de Panorama Route! - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van Doraleine Schaap - WaarBenJij.nu Vakantie: Kruger, Mozambique en de Panorama Route! - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van Doraleine Schaap - WaarBenJij.nu

Vakantie: Kruger, Mozambique en de Panorama Route!

Door: Doraleine

Blijf op de hoogte en volg Doraleine

15 April 2015 | Mozambique, Maputo

Zo ik ben weer terug van een heerlijke 12-daagse vakantie waarin ik naar 't Krugerpark, Mozambique en de Panorama route ben geweest. Zoals je hier al wel uit af kunt leiden ben ik weer heel veel ervaringen en foto's rijker. Ik ga proberen jullie een beetje mee te laten genieten van mijn reis.

1 April vertrokken we 's ochtends om 01.30 uur uit Genadendal om naar het vliegveld in Kaapstad te gaan. Hier kwamen we al om 03.00 uur aan, terwijl we pas om 06.00 uur zouden vliegen... We waren er dus veel te vroeg en hadden nog makkelijk 1,5 uur langer kunnen slapen. Na een krappe 2 uur vliegen kwamen we aan in Johannesburg. Hier stond een auto voor ons klaar, waarna we aan de ruim 4 uur durende rit naar Marloth park konden beginnen. Marloth park is een wildreservaat met veel vakantiewoningen, waar de dieren gewoon los rondlopen. We hebben hier 3 nachten overnacht bij een heel lief, wat ouder, echtpaar. Zelf woonden zij hier pas 3 weken en waren nu al bereid om ons in huis te nemen. Toen we hier aankwamen werden we gelijk al door een aantal vlakvarkens begroet. Ook hebben we hier volop giraffen, zebra's, impala's, blouwildebeesten, apen en koedoe's gezien.

Daarnaast hebben we ook een tour door Kruger gedaan. Dit betekende wederom een ochtend vroeg uit bed. 's Ochtends zijn de dieren namelijk het meest actief, dus zodoende werden we om 06.00 uur opgehaald. Tijdens deze tour heb ik 4 dieren van de big 5 gezien. Ik heb olifanten, bizons, leeuwen, een neushoorn (allemaal big 5), nijlpaarden, krokodillen, zebra's, giraffen, impala's, vlakvarkens, blouwildebeesten en mooie vogels gezien. Jammer dat we geen luipaard of cheeta hebben gezien, maar toch een mooie opbrengst voor een ochtend.

Na Marloth park trokken we door naar Mozambique. Dit was een rit vol ervaringen. Zo kwamen we eerst bij de grensovergang, waar de hele auto gecontroleerd moest worden en wij zowel stempels voor in ons paspoort moesten bemachtigen als stempels om met de auto verder te mogen rijden. Dit moesten we zowel aan de Zuid-Afrikaanse kant, als aan de kant van Mozambique doen. Vervolgens een paar kilometer over de grens kwam de volgende shock. Er lag midden op de weg een dode man. Hij was waarschijnlijk aangereden, want hij lag met fiets en al midden op de weg. In Nederland zou zo iemand direct afgedekt worden, zodat er niets meer te zien is. In Mozambique gaat dit er anders aan toe. Er was al politie ter plaatse om de mensen om het lijk heen te sturen, maar aan afdekken doen ze hier niet. Al met al dus geen vrolijke binnenkomer in dit land. Ook onderweg zagen we de nodige vuilnisbelten, afval en armoede langs de weg. We waren echt in een 3e-wereldland gekomen. In Mozambique hebben we 1 nacht overnacht in een bed & breakfast in de hoofdstad Maputo, waarna we de volgende ochtend om 07.30 uur met de ferry naar Inhaca eiland vertrokken. Zowel onderweg naar dit eiland als op het eiland kwamen we weer voor de nodige verassingen te staan. Zo bleek de Ferry niet helemaal tot bij het eiland te kunnen komen, waardoor we vlak voor de kust, met bagage en al, moesten overstappen op kleine speedbootjes en tot slot het laatste stuk door het water moesten lopen. Gelukkig hebben we met hulp van een aantal plaatselijke mannen al onze bagage droog aan land gekregen. Eenmaal op het eiland bleek dat we daar helemaal niet konden pinnen en bij de restaurants alleen cash of met creditcard konden afrekenen. Gelukkig hadden we allemaal nog iets contant geld bij ons en hebben we het er 3 dagen mee gered. Op dit eiland hebben we heerlijk genoten van de mooie stranden en de leuke contacten met de locals. Na 3 nachten zat onze tijd op dit eiland er ook weer op en konden we weer met koffer en al door de zee naar de bootjes die ons vervolgens weer naar de Ferry zouden brengen. Terug in Maputo hebben we weer een nacht in dezelfde bed & breakfast doorgebracht als voor Inhaca, om de dag later weer de grens te passeren en terug te keren naar Zuid-Afrika. Op Inhaca heb ik echter onwijs veel last gekregen van mijn linker oor. Dus eenmaal terug in Zuid-Afrika zijn we langs een dokter gereden om er naar te laten kijken. Bleek dat ik een goede oorinfectie had, waarvoor ik een antibiotica kuur mee kreeg. 5x Per dag ’s ochends en ’s avonds een pil slikken, naast de malariapillen die we toch al moesten slikken.

Vanaf de dokter zijn we doorgereden naar Graskop. Dit is een dorp wat middenin de panorama route ligt. Na een lekkere nacht slaap, met al minder pijn dan de nachten ervoor, zijn we weer vroeg op pad gegaan. We hebben diverse mooie watervallen en uitzichten gezien waarvan ik ook enkele foto’s zal bijvoegen. Vanwege wat problemen tijdens onze vakantie hebben we van de reisorganisatie een upgrade gekregen voor een overnachting. Zodoende sliepen we maar 1 nacht in Graskop en zijn we de dag erna door gereden naar Sabie. Dit was wederom een super mooie bed & breakfast waar we heerlijk geslapen hebben en lekker hebben genoten van een lekker ontbijt. Na een stevig ontbijt waren we weer klaar voor de lange rit terug naar Johannesburg.

De mensen bij wie we in Marloth park hadden overnacht kwamen eigenlijk uit Johannesburg waar ze hun eigen bed & breakfast opgezet hebben. Onze laatste nacht in Johannesburg sliepen we in hun bed & breakfast. Deze bed & breakfast lag vlak bij het vliegveld in Johannesburg, wat wel handig was aangezien we de volgende dag weer voor 08.00 uur onze auto ingeleverd moesten hebben op het vliegveld en we om 09.05 uur zouden vliegen. Na een vlucht van weer een krappe 2 uur waren we weer terug in ons vertrouwde Kaapstad, waar we door iemand werden opgehaald en weer naar huis gebracht werden.

Zoals jullie hebben kunnen lezen was het niet echt een uitslaap vakantie, maar wel een vakantie waarin ik weer veel gezien en meegemaakt heb!

• 15 April 2015 - 17:10

Fieneke:

Geweldig Doraleine! Fijn dat je zo geniet. Ben benieuwd naar je verdere belevenissen

• 15 April 2015 - 22:08

Papa:

Gaaf dat verhaal van de reis, en die mooie foto's.

• 15 April 2015 - 22:11

Mama:

Wat een avontuur met die Ferry! Kon je wel lekker met een speedbootje over zee....

• 26 April 2015 - 18:18

JanV:

Hee Doraleine,
    prachtig om te lezen wat je allemaal ziet en doet! God zegent je op wat jullie beleven, opdoen aan indrukken en kunnen betekenen daar en in de toekomst!