De grote sprong in het diepe - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Doraleine Schaap - WaarBenJij.nu De grote sprong in het diepe - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Doraleine Schaap - WaarBenJij.nu

De grote sprong in het diepe

Door: Doraleine

Blijf op de hoogte en volg Doraleine

27 Februari 2015 | Zuid-Afrika, Genadendal

Zo mijn eerste echte stageweek zit er op.... Naast de sportles die in in mijn blog skopskalulu beschreven heb hebben we vorige week nog 1 andere sportles hier op school gezien, die weer heel anders ging als de andere les. Alle andere lessen die we hadden willen zien voor we zelf aan de slag moesten gingen opeens niet door of werden verschoven naar andere dagen en tijden. Zodoende hadden we voor deze week nog geen duidelijk beeld van de opzet en inhoud van de sportlessen hier. Desondanks was het deze week de bedoeling dat wij met zijn 3-en alle sportlessen zouden gaan geven.

Onze stagebegeleider heeft voor ons een sportrooster opgesteld, waarop te zien is op welke dag we welke klas (zouden moeten) krijgen om mee te sporten. We waren van te voren vrij zenuwachtig, omdat we ten eerste alle lessen in het Afrikaans zouden moeten geven, we daarnaast nog geen duidelijk beeld hadden van de sportlessen hier op school, en tot slot wisten we ook niet zeker of alle klassen wel zouden komen opdagen.

We zijn de lessen bij de hogere grades begonnen met de mededeling dat ons Afrikaans niet heel goed is en we soms ook wat in het Engels zouden gaan uitleggen en dat we het fijn zouden vinden als zij ons helpen met het leren van het Afrikaans.

Verder hebben we het onszelf niet al te moeilijk gemaakt door te beginnen met een namenspelletje (maar de meeste namen hier zijn zo anders dan in Nederland dat ze heel moeilijk te onthouden zijn) gevolgd door een aantal estafettespelletjes, wat spierversterkende oefeningen en rekken en tot slot hebben we veel het hiervoor genoemde skopskalulu gespeeld.
Daarnaast hebben we van de laagste grades ook nog een aantal nieuwe typisch Zuid-Afrikaanse spelletjes geleerd als de Afrikaanse variant van kat en muis, en het spel verrotte eier. Beide zijn kringspelletjes waarbij 2 kinderen elkaar moeten pakken.

Ook hebben we van een aantal Nederlandse spelletjes de Afrikaanse naam geleerd. Zo heet tikkertje hier bijvoorbeeld 'aan-aan' en wordt estafette hier 'aflos' genoemd.

Naast de kinderen zijn ook de docenten heel behulpzaam. Als je iets niet weet in het Afrikaans springen ze makkelijk bij om je te helpen of om je Afrikaanse uitleg te verduidelijken als de kinderen het nog niet helemaal snappen.

Ondanks dat het voor ons deze week een grote sprong in het diepe was kregen we van veel kinderen en docenten te horen dat ze het erg leuke lessen hadden gevonden.
Nu hopen dat we vol kunnen houden en dat ze volgende week weer zo veel plezier beleven aan onze lessen.

Maar nu eerst lekker genieten van mijn weekend, voor ik weer verder moet met school. Mijn weekend plannen voor het weekend staan nog niet helemaal vast, maar zal ik in mijn volgende blog laten weten. ;)

Groetjes, Doraleine

• 05 Maart 2015 - 12:47

Henk Minnen:

goed om te lezen Doraleine! Geniet ervan en we bidden voor je.

Hartelijks,
    Henk