Eerste ervaringen en Introductie - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Doraleine Schaap - WaarBenJij.nu Eerste ervaringen en Introductie - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Doraleine Schaap - WaarBenJij.nu

Eerste ervaringen en Introductie

Door: Doraleine

Blijf op de hoogte en volg Doraleine

15 Februari 2015 | Zuid-Afrika, Genadendal

Zo daar is die dan eindelijk, mijn eerste reisverslag vanuit Zuid-Afrika. Vanwege de drukke introductieweek die nu net afgelopen is is het er nog niet eerder van gekomen.

Mijn avontuur begon bijna een week geleden in Nederland. Zenuwachtig voor de eerste vlucht van mijn leven, diverse emoties tijdens het afscheid nemen van mijn ouders, zusje en vriend en dan de spanning of zowel jij als je handbagage wel of niet door de douane heen komen. Deze spanning nam extra toe toen mijn handbagage tas niet in 1x goedgekeurd werd maar vervolgens nog 3x door de scan heen moest. Gelukkig was alles goed en mocht ik het vliegtuig in. Ik zat naast het raam, waardoor ik lekker de hele reis naar buiten kon kijken. En wat is de aarde mooi vanuit de lucht! In Nederland hing er een dikke laag wolken waardoor je niets zag, maar eenmaal meer naar het zuiden verdwenen de wolken en had ik prachtige uitzichten. Vooral de alpen en de woestijnen hebben indruk op me gemaakt. Ook zijn we door een onweersbui heen gevlogen. Dit was heel leuk want op een gegeven moment zag ik een wolkenkolom en op de zeilschool had ik geleerd dat als je een wolk in de vorm van een kolom omhoog ziet er onweer komt, en dit bleek dus inderdaad ook te kloppen. Gelukkig was het geen grote storm en waren we er zo door heen.
Als het lukt met de wifi zal ik proberen een aantal foto's van de reis te uploaden.

Aangezien ik diep in de nacht in mijn nieuwe huis aan kwam was het enige wat ik wilde snel naar bed en lekker slapen. Het huis en het dorp ontdekken zou de volgende dag als het weer licht was wel gebeuren.
Na een heerlijke, maar korte, nacht kon het ontdekken beginnen. Mijn nieuwe (tijdelijke) thuis staat in een super mooie omgeving, midden tussen de bergen. Het uitzicht vanaf onze voordeur en vanuit de achtertuin is echt geweldig! Het heeft absoluut niets weg van het vlakke en kale Nederland. Daarnaast viel het ook gelijk op dat er hier allemaal dieren over straat lopen. Je ziet zowel honden als katten, maar ook paarden, ezels en koeien loslopen. Dit is wel even wennen, want je hoort zowel overdag als 's nachts diverse dierengeluiden van de straat af komen die je in Nederland niet gewent bent.

Na mijn korte eerste nacht begon gelijk de introductieweek. Dit betekende vooral voor mij en de andere mensen uit Genadendal een week met veel korte nachten en heel veel geleefd worden. De meeste activiteiten vonden plaats in of rondom Grabouw, wat voor ons op ongeveer een uur rijden afstand ligt. Zodoende werden we elke ochtend vroeg opgehaald met een busje en kwamen we elke avond pas laat weer terug.
We hebben wel een aantal leuke dingen gedaan. Zo hebben we dinsdag onze auto gehuurd in Kaapstad, waarna we ruim een uur side seeing hebben gedaan om weer de juiste weg naar huis te vinden. Hebben we woensdag een informatiedag gehad en hadden we 's avonds een bijeenkomst met onze supervisors. Zijn we donderdag naar het 'district six museum' geweest in Kaapstad, zijn we naar een markt geweest in Kaapstad en hebben we een hele mooie tour gemaakt langs de kust in Kaapstad. Foto's hiervan volgen ook nog :) En vrijdag hebben we 's ochtends eerst een workshop interculturele communicatie gehad en daarna kwamen er een aantal Zuid-Afrikaanse studenten om met ons te discussiëren of onze aannames over Zuid-Afrika kloppen of niet. Dit was erg grappig en leerzaam. Zowel wij als Nederlanders en zij als Afrikanen bleken toch een vrij vertekend beeld van elkaar te hebben. Zo zijn bijvoorbeeld lang niet alle Afrikanen standaard te laat, en vinden zij het bijvoorbeeld weer heel raar dat wij onze docenten gewoon bij de voornaam mogen noemen.

De afsluiter van de introductieweek was een back 2 basic kamp met alle HAN studenten. Helaas zullen de verhalen hierover moeten wachten tot de volgende keer, want het is hier nu al vrij laat en morgen is mijn eerste echte stagedag.

Ik ga nu nog even snel mijn tas pakken, me omkleden en dan snel mijn bedje in en lekker slapen, zodat ik morgen fris en fruitig aan mijn stage kan beginnen.

Liefs, Doraleine


  • 15 Februari 2015 - 22:26

    Papa:

    Wat een leuk verslag

  • 15 Februari 2015 - 22:41

    Agnes:

    Hallo Doraleine, leuk je verslag te lezen en te ontdekken dat je echt heel erg ver weg bent om stage te lopen, begrijp ik. Veel succes met de vele mooie indrukken.

  • 15 Februari 2015 - 22:50

    Ivonne:

    Hee Door,

    erg leuk om wat te lezen over je doen, laten en zijn!
    Wens je veel succes en sterkte en natuurlijk heel veel plezier.
    vond wel dat Gerlieke er vanmorgen zielig uitzag,maar goed het is tijdelijk gelukkig.
    we denkenmaan je en veel succes met je stage!

    Lieve groetjes Ivonme

  • 16 Februari 2015 - 17:26

    Fieneke:

    Leuk om zo met je mee te kunnen leven. Ben heel benieuwd naar al je belevenissen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Genadendal

Doraleine

Actief sinds 28 Jan. 2015
Verslag gelezen: 318
Totaal aantal bezoekers 14020

Voorgaande reizen:

09 Februari 2015 - 23 Juli 2015

Zuid-Afrika

Landen bezocht: